Olin Se Ihminen

Oon pitkään puhunut, että haluan olla sellainen ihminen joka herää aamulla ja juo aamusmoothien ja aloittaa päivän aamujoogalla. Tämä kuulostaa simppeliltä ja sitähän se onkin, mutta en vain ole saanut tätä aikaiseksi.

Nyt viime lauantaina vihdoin ja viimein olin se ihminen. Heräsin aamulla ja join kaikessa rauhassa aamukahvin sekä smoothien. Smoothieeseen laitoin mansikoita, mustikoita, banaania, hieman maitorahkaa sekä inkivääriä.

Rauhallisen aamuhetken jälkeen lähdin salia kohti. Olin sopinut ystävän kanssa, että menemme joogaan yhdessä, joten hän odotti mua salin aulassa.

Mulla oli niska/hartiat ihan jumissa ennen tuntia ja mua sattu jopa päähän. Jooga kesti 60 min ja sen jälkeen pääkipu oli poissa ja tuntui, että koko kropassa veri kiertää ihan eri tavalla.

Joogan jälkeen käytiin rentoutumassa saunassa ja aamiaisella keskustassa.

Aivan täydellinen aamu! Jooga tulee nyt ehdottomasti osaksi mun viikko-ohjelmaa, koska olo oli niin hyvä sen jälkeen. Myös aamusmoothiet pääsee taas ruokavalioon mukaan. En muistanutkaan miten hyvää se on!

Muutenkin lauantaipäivä meni hyvin. Kävin kaupungilla pyörimässä ja illalla menin Hietaniemen Kauppahalliin Musaa ja Maisteluita –tapahtumaan. Siellä otin herra X:n (kyllä elämässäni on herra X. 🙂 ) kanssa shampanja tastingin. Tämän jälkeen ilta meni rauhallisissa tunnelmissa elokuvan parissa kotisohvalla.

Eli koko lauantai oli todella onnistunut. 🙂

img_4603

img_4609

Ravinnon Lyhyt Oppimäärä 3/3

Ensimmäisessä osassa käsittelin hiilihydraatit ja toisessa proteiinit. Nyt on sitten vuorossa rasvat.

Rasvat

Rasvat ovat osa solukalvojen rakennetta ja ne ovat elimistön tärkeä energian varastomuoto. Elintoimintojen säätelijöinä toimii Kolesterolin kaltaiset rasva-aineet (hormonit). Myös tietyt vitamiinit ovat rasva-aineita. Rasvat turvaa elimistölle välttämättömien rasvahappojen ja rasvaliukoisten vitamiinien saannin.

Elimistömme tarvitsee rasvaa esimerkiksi energian lähteeksi, haavojen paranemiseen, hermoston kehitykseen ja tarkkaan näkemiseen.

Usein puhutaan tyydyttyneistä ja tyydyttymättömistä rasvoista. Näistä käytetään myös nimitystä kovat rasvat ja pehmeät rasvat.

Tyydyttyneitä rasvoja kutsutaan koviksi rasvoiksi. Ne tunnistaa siitä, että ovat huoneenlämmössä kiinteitä. Tyydyttyneitä rasvoja sisältää mm. leivoksissa ja rasvaisissa liha- ja maitovalmisteissa. Tyydyttynyttä rasvaa on myös kookosrasvassa. Kovat tyydyttyneet rasvat nostavat mm. kolesterolitasoa. Runsaasti tyydyttynyttä rasvaa sisältävä ruokavalio lisää myös sydän- ja verisuonitautien, tyypin 2 diapeteksen, joidenkin syöpien ja sappikivien vaaraa.

Tyydyttymättömiä rasvoja kutsutaan taas pehmeiksi rasvoiksi. Näitä ovat mm. kasvisöljyt ja margariinit. Kalan ja kanan rasvat sisältävät myös enimmäkseen näitä pehmeitä rasvoja.

Pehmeitä rasvoja ovat myös ihmiselle välttämättömät rasvahapot, alfalinoleenihappo sekä linolihappo. Näitä elimistömme tarvitsee limakalvojen, ihon ja näön hyvinvointiin. Välttämättömiä rasvahappoja meidän tulee saada ruuasta, koska elimistömme ei niitä pysty valmistamaan.

Meidän kannattaa suosia pehmeitä rasvoja ja yrittää vältellä tyydyttynyttä eli kovaa rasvaa. Pehmeällä rasvalla voidaan auttaa hallitsemaan kolesterolia, verenpainetta ja parantaa sokeriaineenvaihduntaa.

Transrasvahapot ovat tyydyttymättömiä rasvahappoja eli pehmeitä rasvoja, mutta ne toimivat elimistössä samalla tavalla kuin tyydyttyneet rasvahapot. Eli nostavat kolesterolia. Näitä transrasvahappoja on mm. naudanlihassa sekä maidon rasvassa. Näitä voi myös olla esim. kastikkeissa, grilliruuissa (uppopaistetuissa) ja teollisuuden käyttämissä paisto- ja leivontarasvoissa.

Ravitsemussuositusten mukaan meistä jokaisen tulisi saada noin 30 prosenttia päivittäisestä energiastamme rasvasta. Tästä tyydyttyneiden (eli kovat rasvat) ja transrasvahappojen osuus kannattaa olla korkeintaa 10 %.

Aktiivisesti liikkuville hyödyllisiä rasvanlähteitä ovat mm.  neitsytkookosöljy ja kalaöljy.
Yksi gramma rasvaa sisältää yli kaksi kertaa enemmän energiaa kuin sama määrä hiilihydraatteja tai proteiineja.

olive-oil-356102_640

Kuva: Pixabay