8 Syytä Miksi Diettisi Ei Onnistu! (Ja Kauhein Ennen ja Jälkeen Kuva)

Oon itse viime aikoina miettinyt miksi oon nyt onnistunut pysymään tässä tiukassa ruokavaliossa ja kovassa treenitahdissa kun nuorempana en pystynyt sitten millään. Mikä on muuttunut? Onko se ikä mikä on tuonut selkärankaa vai onko mun motivaatio vaan kasvanut.  Löysin hyvän listan missä kerrottiin yleisimpiä syitä siihen miksi ihmiset ei onnistu dietissä tai miksi tulee repsahduksia. Listasta tunnistin monen kohdan mun entisestä elämästä. Ehkä mä oon tosiaan vain oppinut virheistäni. 🙂 Tässä se lista teillekin nähtäväksi. Tein tähän listaan myös muutamia lisäyksiä mitä ainakin itse koen, että on vaikuttanut muhun.

1. Palkitset itseäsi liikaa

Tämä on todella yleistä. Itse ainakin muistan, että palkitsin itseäni ruualla. Kuulostaako tutulta? ”Tällä viikolla oon harrastanut niin paljon liikuntaa, että olen kyllä ansainnut tämän pullan jne.” Tai ”Tää viikko on nyt ollut niin kiireinen, että pakko lähtee nollaamaan”.  Faktahan on se, että jos ihminen käyttää treeniä/kiirettä tekosyynä jonkun herkun tai roskaruuan syömiseen, niin eihän niitä tuloksia silloin synny. Treenin aikana kuluttaa esimerkiksi 400 kaloria ja sitten käy ulkona syömässä ja siinä voi olla tuplasti enemmän kaloreita kuin mitä on juuri kuluttanut. Opi löytämään muut tavat palkitsemiseen tai pääsemään kokonaan irti palkitsemisesta.

2. Skippaat venyttelyn

Yleensä ajatellaan, että venyttely on ajan hukkaa, mutta jos säännöllisesti skipataan lämmittelyt ja venyttelyt niin riski venähdyksille on huomattavasti suurempi. Jos jokin paikka sitten venähtää, niin ei pääse myöskään tekemään treeniä. Ei ainakaan niin tehokkaasti. Sitten kun ei pääse treenaamaan niin voi olla hankalampi pysyä tiukassa ruokavaliossa.

3. Juot palautusjuomana urheilujuomia

Useimmat urheilujuomat ovat oikeita sokeripommeja. Saat niistä ihan turhia kaloreita päivän kokonaiskalorimäärään. Vaihda urheilujuoma kunnon palautusjuomaan jossa ei ole sokeria. Jos välttämättä haluat juoda urheilujuomia niin juo sellainen vasta sitten kun olet tehnyt todella rankan treenin joka on kestänyt yli tunnin.

4. Käytät treeniä tekosyynä

Maanantain treeni oli niin rankka, että mun lihaksien on pakko antaa palautua. Treenaan seuraavan kerran vasta ensi viikolla. Mun lihakset tarvitsee lepoa, eikö vain? Ei ehkä paras idea jos haluat pudottaa muutaman kilon painoa. Pidä huoli, että liikut säännöllisesti joka viikko jotta pääset koko ajan lähemmäksi tavoitteitasi. Tottakai keho tarvitsee aikaa palautumiseen mutta jos treenaat vaikka 3-5 kertaa viikossa niin muutama päivä palautumista viikossa riittää. Toki tietyn väliajoin kannattaa ottaa vaikkapa kevennetty viikko.

5. Odotat liian pitkään ennen kuin syöt

Syöminen treenin jälkeen on todella tärkeää, koska se auttaa lihaksia palautumaan rankan treenin jäljiltä. Pidä huoli että syöt proteiinia ja hiilareita.

Katso myös ateriavälit! Syö 3-4 tunnin välein pieniä annoksia niin ei tule kovia mielitekoja ja aineenvaihdunta pysyy käynnissä koko ajan.

6. Et aikatauluta seuraavia treenejä

Kannattaa aina suunnitella koko viikko kerralla; milloin treenaat, missä ja mitä. Näin treeneistä tulee alusta lähtien vain yksi osa koko viikko-ohjelmaa ja pystyt helpommin pitämään treeneistä kiinni. Kuntoon pääseminen vaatii jokaviikkoista treenaamista.

7. Opi sanomaan ”Ei Kiitos”

Kun sinulle tarjotaan kahvipöydässä sitä pullaa tai ilmaista lounasta niin voit kohteliaasti kieltäytyä. Jos kumminkin päätät lähteä sinne lounaalle valitse se terveellinen vaihtoehto.

8. Arvosta itseäsi

Olet sen arvoinen! Usko itseesi ja anna itsellesi mahdollisuus onnistua! Tee tästä elämäntapa! Dietit tulevat ja menevät samalla tavalla kuin dietistä tulleet tulokset. Tee elämäntaparemontti jonka ansiosta teet fiksumpia valintoja ruokailujen ja treenien suhteen. Kun kyseessä on uusi terveellinen elämäntapa niin silloin tällöin olevilla karkkipäivillä ja ravintolaillallisilla ei ole väliä. J

Lähde: Fitsugar.com

Näiden avulla itsekin sain jotain aikaiseksi! Alhaalla oleva ”ennen”-kuva otettu silloin kun aloitin GoFatGo-haasteen ja koko tämän hetkinen elämä sai alkunsa ja ”jälkeen”-kuva otettu noin 4 kuukautta sitten. 🙂 Lisää ennen ja jälkeen –kuvia tulee kun dietti edistyy! Tavoitteeseen on itselläkin vielä pitkä matka!

 kauhu

johannavaris

5 vastausta artikkeliin “8 Syytä Miksi Diettisi Ei Onnistu! (Ja Kauhein Ennen ja Jälkeen Kuva)”

  1. Osu ja uppos kyllä toi palkitseminen,. Tosin ei niinkään herkuilla, mutta ylipäätänsä ruoalla. Vaikea löytää tasapaino sen ”tarvitsen oikeasti tämän energian ” ja ”olen ansainnut tämän energian” välille.

    Huolto jää usein kertaan viikossa,mutta otetaanpa ens viikolle tavotteeks se kaks kertaa 🙂

    • Moikka,

      Juuh mullakkin on pitkään ollut toi sama. 😀 Pikku hiljaa pois siitä. 🙂 Mulla on nyt yrityksessä kehon huolto 4-5 kertaa viikossa. Katsotaan onnistuuko. 😀

      Yt,
      Johanna

  2. Oon täysin samaa mieltä sun kanssa kaikkien noiden suhteen! =) aivan loistava postaus ja huikeen muutoksen olet tehnyt :)!! tsemppiä <3

    • Moikka!

      Kiitos paljon!! Tsemppiä tarvitaan! 🙂

      Yt,
      Johanna

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 
Tykkää jutusta