Tavoitteena Elämäntapamuutos?

Halusin nyt näin uuden vuoden kunniaksi nostaa esiin saman aiheen jota olen käsitellyt aikaisemminkin.

Tammikuu on monella ”uuden alku” ja aloitetaan joko tipaton tammikuu, laihdutuskuurin aika tai pyritään tekemään elämäntapamuutos.

Nyt haluan jakaa omat vinkkini tähän elämäntapamuutokseen.

Itsellänihän oli aikoinaan huonot elämäntavat ja ylipainoa. Jojoilin painon kanssa paljon ja kaiken maailman dietit tuli kyllä vedetty läpi. Jotkut huonolla ja jotkut vähemmän huonolla menestyksellä.

Itse opin näistä sen, että ihan sama minkälaisen dietin vetää, niin kilot kyllä tulevat takaisin kun dietti loppuu, koska mennään takaisin siihen ”normaaliin” ruokavalioon. Kun elämäntavat ovat olleet huonot niin se ”normaali” ruokavalio on samaa kuraa millä henkilö on itsensä siihen pisteeseen ajanut, että pitää lähteä diettaamaan.

Tämä ei ole pelkästään raskasta pääkopalle, vaan myös aineenvaihdunta kärsii tällaisesta ja paljon. Nimimerkillä kokemusta on. Terkkuja vaan 18-v Johannalle kymmenen vuoden taakse!

Jos haluaa saada pysyviä tuloksia, niin täytyy muuttaa ne asiat elämässä mitkä siihen pisteeseen henkilön on ajanut. Ne voi olla ne liikuntatottumukset, perus aktiivisuus ja ruokavalio.

Uuden ruokavalion opetteleminen ja liikunnan aloittaminen ei ole helppoa, mutta onhan se sen arvoista ja ajan kanssa se helpottuu.

Kannattaa unohtaa kokonaan se ajatusmaailma, että sitten kun saan 10 kg pois, niin saan syödä sitä ja sitä ja sitten voin palata mun entiseen ruokavalioon. Ei! Et voi palata! Tottakai siinä vaiheessa kun on tavoitteena esim. elämäntapamuutos/painonpudotus ja pääsee siihen omaan tavoitteeseen, niin voi silloin tällöin höllätä. Se ei kumminkaan tarkoita, että voit höllätä joka päivä.

Itse suosittelen, että jos haluaa esim. pudottaa painoa niin noudattaa ruokavaliota ja liikuntaohjeita 100% ilman minkään näköistä lipsumista/hölläämistä. Sitten kun on päässyt tavoitteeseen, niin voi ruveta silloin tällöin ottamaan rennommin.

Suosittelen myös erilaisten reseptien kokeilemista, koska kun kyseessä on elämäntapamuutos ja se ruoka mitä nyt opettelet syömään tulee olemaan sitä mistä sun ruokavalio tulee koostua koko sun loppuelämän ajan, niin kannattaahan siitä tehdä hyvää! Tähän tietenkin poikkeuksena me ”wannabe bodarit”, jotka syödään ruokaa ainoastaan sen ravintoarvojen takia kehittyäksemme emmekä niinkään välitä sen mausta. 😀

Tsemppiä kaikille omaan elämäntapamuutokseen jos sellainen on menossa.

Timmiä tammikuuta kaikille!

#timmikuu

IMG_1070

5 Syytä Miksi Ihmedietit Eivät Kannata

Lähipiirissäni on taas hurahdettu ”ihmedietteihin”, joten halusin taas vain kertauksen vuoksi laittaa lyhyen koosteen miksi nämä ”ihmedietit” eivät todennäköisesti onnistu ja miksi niihin ei kannata lähteä mukaan. Samalla teen tässä koosteen, että miksi kannattaa tehdä elämäntapamuutos ennemminkin kuin dietata 5 viikkoa. Olen kirjoittanut aiheesta laajemminkin ja sitä pääsette lukemaan tästä.

Älä Lähde Ihmedietteihin Koska:

  1. Dietti kestää aina vain hetken jonka takia mahdolliset tuloksetkin kestävät vain hetken.
  2. On todella todennäköistä, että kituutat itseäsi turhaan. Jos menet esim 500 kalorin dietillä, niin painon pudotessa lähtee myös lihasmassaa ja dietin jälkeen kun kilot tulevat takaisin, niin lähtötilanne tulee olemaan huonompi kuin ennen diettiä.
  3. Aineenvaihdunta saa näistä 500-1000 kalorin dieteistä kauhean shokin ja pahimmassa tapauksessa sairastut aineenvaihduntahäiriöön. Varsinkin jos kilot tulevat nopeasti takaisin ja aloitetaan dietti uudelleen.
  4. Näin vähäkalorisetdietit eivät tee psyykkeelle hyvää. Kun näkee pitkään nälkää, niin dietin jälkeen alkaa itsensä palkitseminen. ”Olin niin pitkään syömättä, että nyt voin kyllä syödä tämän”. ”Nyt kun jaksoin 5 viikkoa dietillä, niin palkitsen itseni tällä pullalla”. Eihän se mitään jos se palkitseminen jäisi yhteen kertaan, mutta yhtä äkkiä sitä huomaakin, että on jo palkinnut suoritustaan muutaman viikon ja kappas kilot alkavat tulemaan takaisin.
  5. Ihmediettien jälkeen palataan yleensä siihen omaan ”normaaliin” ruokavalioon, jonka avulla tuloksia ei saatu aikaan ja sen takia kilot tulevat takaisin.

Olen pitkään sanonut, että jos lähtee dietille, niin dietin tulisi rakentua niin, että opetellaan syömään oikein. Dietillä määrät voivat olla pienempiä, että tuloksia saadaan aikaan, mutta dietin jälkeinen ruokavalio ei saisi muuttua radikaalisti, vaan pitäisi syödä samalla tavalla, mutta vain hieman isompia annoksia.

Pitäisi opetella syömään säännöllisesti ja terveellisesti sekä liikkumaan. Pitäisi harrastaa hyötyliikuntaa sekä välillä hikoilla ihan kunnolla vaikka lenkillä tai salilla.

Näin dietti auttaa terveellisen elämäntavan rakentamisessa, jonka jälkeen ei enää palata ns. ”vanhaan elämään” ja tuloksetkin pysyvät varmasti paremmin. 

DSC01158

aamupala3

IMG_7703

Näyttökuva 2015-7-30 kello 23.27.00