Kisadieetti Sivustaseuraajan Roolissa

On ollut kyllä silmiä avaavaa seurata kumppanin kisadieettiä näin sivustaseuraajan roolissa. Aikaisemmin itse olen ollut parisuhteessa se joka vetää kisadieetin.

Nyt kyllä täytyy myöntää, että ymmärrän todella paljon paremmin entistä avopuolisoani herra A:ta, joka oli sivustaseuraajana minun kisadieetillä. Itse kun elää siinä ”kisakuplassa”, niin ei kauheasti nää sen oman kuplan ulkopuolelle. Muistan miten omalla kisadieetillä kaikki pyöri mun ja mun treenien ympärillä. Onhan se ihan luonnollista kun harrastetaan kilpaurheilua, mutta olisin voinut tehdä itse asiat toisin. Nyt jälkikäteen mietittynä, olisin voinut olla mm. rennompi ja ymmärtäväisempi ystävä sekä puoliso.

Kuva mun omalta kisadieetiltä vuodelta 2014.

Ei voi astua toisen saappaisiin ennen kuin oikeasti astuu toisen saappaisiin. Joten tässä sitä ollaan nyt ja koetaan kaikki samat asiat mitkä olen kokenut jo aikaisemmin, mutta vain toisena osapuolena. Ehkäpä tämä on kohtalon ivaa. 😀

Kuva kisadieetiltä 2014.

Tunnistan herra x:ssä aivan samoja piirteitä mitä minulla oli kisadieetillä. Kisadieetin läpivieminen on vaan aika itsekästä hommaa. Siitä ei vaan päästä mihinkään. Näin se oli mullakin. Dieetin aikana ykkösenä tulee aina kisaaja itse. Koko arki pyörii kisaajan treenien, ruokailun, kuntotsekkien ja posettelujen ympärillä. Kaikki muut tulee vasta noiden jälkeen. Suurin osa keskusteluista pyörii myös noiden asioiden ympärillä: paljon paino, milloin tankkaus, mitä syödään sitten kun saa taas syödä, jne.

Kuva mun omalta kisadieetiltä vuodelta 2014.

Omasta kisadieetistä oppineena osaan onneksi asennoitua siihen, että tämä on väliaikaista. Tiedän myös, että edellä luetellut asiat ovat yksinkertaisesti vaan päällimmäisenä mielessä tuona aikana.

Kuva mun omalta kisadieetiltä vuodelta 2014.

Muistan nyt miksi entinen avopuolisoni odotti, että dieetti on ohi. Niin minäkin odotan nyt. En odota pelkästään sitä, että pääsisimme yhdessä syömään jonneki tai voisimme tehdä yhdessä ruokaa. Tätä enemmän odotan aikaa kun herra x:llä ei ole kiire ja hän voi herätä ilman herätyskelloa. Odotan yhteisiä aamupalahetkiä, vähän rauhallisempaa arkea sekä henkistä läsnäoloa. Odotan, että minä voin päättää itse milloin menen salille tai teen yhtään mitään muutakaan ilman, että olisi miljoona muuta aikataulua huomioitavana. Odotan, että voisimme yhdessä lähteä kauniina talvipäivänä ulos lenkille, käydä jossain kivassa paikassa kahvilla ja elää edes yksi päivä ilman kelloa.

Kuva mun omalta kisadieetiltä vuodelta 2014.

Kisadieetti-leskeyttä on jäljellä 7 viikkoa. Kilpaurheilu ei sovi kaikille. Ei ihmisille, eikä kaikille pariskunnille. Kaikesta huolimatta olen ylpeä, että x on jaksanut vetää dieetin hyvin tässä tuoreessa vauva-arjessa. 🙂 On myös ollut ihanaa, että vaikka x elää tällä hetkellä kisakuplassa, niin silti hän on jaksanut olla oma huomaavainen itsensä. Onneksi kumminkin kohta pääsemme viettämään sitä normaalia arkea. <3

Kuva kisoista 2014.

 

 

 

Varoitus Pikadieteistä!

Tällä kirjoituksella haluan herätellä kaikkia niitä jotka jouluähkyssä päättävät aloittaa jonkun juuri nyt pinnalla olevan ”pikadieetin” heti tammikuussa.

Ennen Fitfarmia olin siis ylipainoinen ja todella huonovointinen nuori nainen, joka ei ollut tyytyväinen ulkonäköönsä eikä varsinkaan tukalaan oloonsa. Silloin minulla ei ollut mitään käsitystä terveellisistä ruokatavoista vaan kuuluin juuri siihen ryhmään joka kokeili aina aika-ajoin pinnalla olevia laihdutuskuureja. Kyllähän niillä aina muutaman kilon sai pois. Joskus jopa 10 kiloa. Mutta aina ne tuli takaisin ja yleensä miltei tuplaten.

Uskon, että olen näillä pikadieeteillä saanut kroppani pahemman kerran sekaisin ja kroppa ei ole vieläkään toipunut niistä ajoista. En tiedä toipuuko koskaan. Tulevaisuus sen näyttää. Kokeilin silloin mm. karppaamista, viiden viikon paastoja jolloin en syönyt viiteen viikkoon kertaakaan kiinteää ruokaa, alle tuhannen kalorin kuureja jolloin harrastin kumminkin liikuntaa 14-18 h viikossa. Kaikkia kokeilin. Mistään ei ollut apua. Ainakaan pysyvästi. Sain elimistöni vaan sekaisin. Iho huononi, kuukautiset jäi pois ja paino vaan pidemmällä aikavälillä nousi.

On todella harmillista, että mahdollisesti olen itse sekoittanut elimistöni pelkästään tietämättömyydelläni. Sillä, että olen palkannut sekunda-valmentajia, jotka luultavimmin ovat saaneet lisessinsä muropaketista ennemminkin kuin oikeasta koulutuksesta. Tuolloin etsin vain edullista valmentajaa ja en ottanut asioista kunnolla selvää vaan tyhmänä luotin kaikkeen mitä silloinen valmentaja sanoi.

Haluan kaikille painottaa, niin nuorille kuin vanhemmillekin, että unohtakaa kaikki iltapäivälehtien dieetit ja älkää aina uskoko sokeasti edes oman liikuntakeskuksen valmentajiinkaan. Käyttäkää tervettä järkeä! Se minulta puuttui. Jos valmentaja sanoo, että tie pysyvään hyvään kuntoon ja terveelliseen elämään alkaa hyvin 5 viikon paastolla, niin hälytyskellon pitäisi soida päässä. Tai vastaavasti jos valmentaja sanoo, että nyt syöt tuhat kaloria päivässä, liikut 14 h viikossa ja jos tuloksia ei tule niin aloita aamujooga. Hmmm. Ei kuulosta ihan hyvältä. Nämä kaikki ovat omakohtaisia kokemuksia.

Kun dieetin tekee ammattitaitoinen valmentaja niin painoa voi pudottaa turvallisesti ja olokin pysyy hyvänä. Kisadieettini teki ammattitaitoinen valmentaja ja koko dieetin ajan söin 5 kertaa päivässä. Kun taas paastolla ollessani ”söin” siis join kolme ateriakorviketta päivässä viiden viikon ajan. Kisadieetti oli lasten leikkiä noihin muihin kokemuksiini verrattuna.

Vaikka näistä dieeteistä on nyt aikaa jo monta vuotta, niin silti niiden vaikutukset ovat osa kehoani päivittäin. Kehoni mm. edelleen kerää nestettä normaalia enemmän  ja varastoi kaiken mitä suuhuni laitan. Onneksi kumminkin kaikki kilpirauhasarvoni ja muutkin arvot ovat erinomaisella tasolla. Kävin heti kisadieetin jälkeen ottamassa kaiken maailman arvot ja lääkäri vaan totesi, ettei mistään voisi uskoa, että olen edes dieetannut, koska kaikki verensokerit, jne oli niin hyvällä tasolla. Tämä on myös merkki siitä, että ruokavalioni oli tehnyt ammattitaitoinen valmentaja.

Jos haluatte laihtua, parantaa kuntoa tai saada lisää lihaksia tai vaikkapa saada vain avaimet terveelliseen elämään, niin suosittelen palkkaamaan oman valmentajan. Valitkaa itselle ammattitaitoinen valmentaja, jonka avulla voitte rakentaa sellaisen elämäntavan mikä tukee tavoitteitanne ja alleviivaan sanan elämäntavan. Ei siis kuuria, dieettiä tai mitään väliaikaista vaan tehkää elämäänne pysyviä muutoksia. Näin voitte säästyä samoilta tai jopa pahemmilta ongelmilta kuin minä.

Kammoankin nykyisin sanaa dieetti. Siitä ei ole kenellekään mitään apua. Tie pysyvään hyvään oloon tapahtuu elämäntapa muutoksilla eikä viiden viikon dieeteillä. Toki jotkut dieetit voivat olla sysäys terveellisiin elämäntapoihin ja niillä dieteillä opetellaan syömään oikein ja säännöllisesti. Sellaisia diettejä minäkin voin suositella. 🙂 Itsehän aloitin Fitfarmin Superdieetillä josta jatkoin vuosivalmennukseen ja samalla tiellä olen edelleen. Siitä on yli 2,5 vuotta ja yli 20 kiloa.

Joten unohtakaa dieetit ja opetelkaa tekemään oikeita valintoja arkielämässä. Liikkukaa ja syökää säännöllisesti. Älkää pelätkö hiilareita. Älkää pelätkö proteiineja. Älkää pelätkö hyviä rasvoja. Normaalissa ja terveellisessä ruokavaliossa on näitä kaikkia. Ja näitä kaikkia syömällä voi myös pudottaa painoa, kasvattaa lihasta tai vaan elää normaalia terveellistä elämää.

 

diet-398613_640

Kuva: Pixabay

 Näyttökuva 2014-12-21 kello 22.36.19

Tää tyttö oli just laihduttanut 10 kg paastolla. Kaikki tuli miltei tuplaten takaisin samassa ajassa.

IMG_3694

20141018-Johanna Varis-128-Edit Tää tyttö syö ja liikkuu säännöllisesti. Ei näe nälkää ja syö hiilareita, proteiinia ja hyviä rasvoja joka ikisessä päivän ateriassa. Kuva: Vesa Marjanen, Meikki&Hiukset: Pia Rasmussen

kuva 11

salad-374173_640 Myös terveellinen ruoka voi olla hyvää. 🙂 Kuva: Pixabay