Puoli Vuotta ja -20 Kg

Nyt on sitten mennyt 6 kuukautta raskaudesta. Raskauskiloja mulla tuli 21 kg ja niistä on enää jäljellä  tasan 1 kg. Vartalon koostumus on aivan eri kuin ennen raskautta, joka on ihan luonnollista. En myöskään voinut treenata raskauden aikana. En ole vieläkään päässyt säännöllisesti salitreenien pariin, koska olen ollut nyt pari kuukautta jatkuvan flunssan kourissa. Onneksi flunssa näyttäisi olevan nyt takana ja viikonloppuna uskaltaudun salille.

Haluan sanoa nyt heti alkuun, että en missään nimessä halua, että tämä postaus jotenkin kasaisi muille äideille painetta tai stressiä palautumisesta. Jokainen meistä on ainutlaatuinen yksilö, joka palautuu omalla tahdillaan. Toinen palautuu kuukaudessa ja toisella voi mennä vuosi. Toiset eivät välttämättä palaudu koskaan sellaiseksi kuin ennen raskautta. Senkin asian olen myös itse hyväksynyt. Naisen keho on uskomaton! Se kasvattaa 9 kuukauden aikana valmiin ihmisen, ihanan pienen ja niin rakkaan aarteen. Ei ole ihmekään, että se jättää vartaloon ikuiset muistonsa ja palautuminen voi viedä aikaa. Äitiyden myötä kehon muutokset vaan hyväksyy ja itsekin olen vaan onnellinen, että mulla on Theo. Venynyt iho ja muhkura siellä täällä on vaan toissijaisia asioita.

Olen todella tyytyväinen miten raskauskilot ovat lähteneet. Itsellä on aina ollut haasteita hormonitoiminnan kanssa ja kroppa todella helposti kerää nestettä ja myös rasvaa. Olin aivan varma, että saan todella nähdä vaivaa raskauskilojen tiputtamiseen, mutta kerrankin olin väärässä. Nämä kilot ovat vain lähteneet ihan itsestään.

Toki lapsen saamisen myötä oma arkiaktiivisuus on kasvanut huimaan määrään entiseen elämään verrattuna, vaikka treenit ovatkin jääneet vähemmälle.

Olen syönyt mitä on tehnyt mieli. En kumminkaan ole herkutellut yllin kyllin tuon joulunajan jälkeen. Toki pikku herkkuja siellä täällä nyt tulee… Melkein päivittäin. 😀 Ulkonakin käyn aika paljon syömässä, mutta 99% kerroista menen syömään Subwayn puolikkaan leivän.

Odotan innolla pääseväni säännöllisten treenien pariin ja silloin rupean kyllä enemmän kiinnittämään huomiota myös ruokavalioon. Mun varmasti pitäisi syödä vähän enemmän ja monipuolisemmin. Ehkäpä teen itselleni pitkästä aikaa jopa ihan ruokavalion. 🙂

Olen todella kiitollinen omalle keholle kaikesta mitä se on kestänyt ja siitä, että se on antanut mulle rakkaan Theon. <3 

Sain muuten Påre skincarelta kaikille mun lukijoille mahtavan edun! Olen käyttänyt Påreen puhdistusgeeliä ja 24h-voidetta viime syksystä lähtien ja mun iho ei ole ikinä ollut näin hyvässä kunnossa. En ole koko aikana tarvinnut mitään muita rasvoja/pesunesteitä. Tuotesarja sopii aivan kaikille ihotyypeille!

Tässä hieman tietoa Påreesta: Tuotesarjan teho perustuu luonnostakin löytyviin hedelmähappoihin, jotka ihon pintaa kuorimalla kirkastavat ihoa ja kannustavat ihoa uudistumaan, saaden ihon näyttämään tasaisemmalta. Vadelman AHA kirkastaa ihoa, samalla kun puolukan ja vihreän teen antioksidantit suojaavat ihoa. Aloe Vera rauhoittaa ihoa ja koivusta saatava ksylitoli yhdessä kehostakin löytyvän hyaluronihapon kanssa kosteuttavat ihoa, mehiläisvahan ylläpitäessä ihon kosteustasapainoa. Tuloksellista ihonhoitoa helposti ihotyypistä riippumatta.

Saatte nyt koodilla: VIP -25 % ostoksista! Koodi on voimassa 10.5-15.5.2018. Suosittelen todella lämpimästi näitä tuotteita!

Pääsette verkkokauppaan tästä!

(Linkki ei ole mainoslinkki eli en saa komissiota/provisiota ostoksista.) 

 

Miten Olen Treenannut Raskauden Jälkeen

Olen nyt päässyt käymään salilla 2 kertaa viikossa. Toiveissa on, että pian pääsisin 3-4 kertaa viikossa, jos saisin aikataulut sovittua kunnolla x:n kanssa.

Aloitin treenaamisen kroppaa tunnustellen. Tunnen itsekin ettei keskivartalon tuki ole vielä täysin saavutettu. Tunnen sen etenkin alavatsassa. Siellä siis on vielä selvästi erkaumaa jäljellä.

Nyt olen ollut Nordic Fit Maman -verkkokursilla, jossa tulee joka päivä tehtäviä joita voi tehdä kotona. Tehtävien avulla saadaan taas tuntumaa syviin vatsalihaksiin ja lantionpohjalihaksiin sekä aukaistaan imetyksestä tulleita yläkropan jumeja. Tällä kurssilla myös edesautetaan erkauman palautumista. Olen tykännyt kyllä kurssista!

Vanhempi kuva. Odotan kyllä, että pääsen treenaamaan taas kunnolla!

Salilla tein ekoilla kerroilla koko kroppaa läpi aina kaksi sarjaa per lihasryhmä. Pidin painot pieninä, mutta sarjojen toistot pitkinä. Nyt olen sitten jo ruvennut jakamaan lihasryhmiä. Olen tehnyt esim. olkapäät ja ojentajat sekä toisella kerralla selän ja hauikset.

Olen hieman nostanut painoja ja sarjoja olen nyt tehnyt aina kolme. En missään nimessä ole vielä tietenkään samoissa painoissa kuin aikaisemmin. Esimerkiksi aikaisemmin tein hauiskääntöä selälleen vinopenkissä 8-9 kg:n painoilla ja nyt teen vain 5 kg:n painoilla.

Välillä tuntuu, että pystyisin laittamaan liikkeisiin enemmän rautaa, mutta en ole vielä uskaltanut. Liikkeissä on niin tärkeää säilyttää keskivartalon kontrolli ja nyt kun erkaumaa vielä on, niin kontrollin pitäminen on hankalampaa.

Näitä fiiliksiä taas metsästetään. 🙂 Kuva JohanOnTreenit-sarjan kuvauksista, jossa treenattiin yhdessä Satu Kalmin kanssa. 

Olen tehnyt jokaisella salikerralla myös fysioterapiaa. Mullahan oli selän kanssa ongelmia muutama vuosi sitten ja kävin sen takia puoli vuotta fyssarilla useamman kerran viikossa. Tuolta ajalta mulle jäi rutiiniksi yhdistää fysioterapian liikkeet osaksi mun salitreenejä. Nyt fysioterapian liikekistä on ollut iso apu jumien avaamiseen. Yleensä aamulla kun herään, niin tuntuu kuin olisin kokovartalokipsissä. 😀 Tähän on tullut helpotusta nyt salista.

Jalkoja en ole uskaltanut vielä kunnolla treenata. Olen muutamia pieniä jalkaliikkeitä salilla tehnyt ja vähän kokeillut mitä tuntumaa saan.

Tämän takia postauksessa vanhoja kuvia, koska itse tulee otettua vaan pikaselfiet enne kun poistuu salilta. 😀 

Treenit on mennyt hyvin kyllä perille, koska treenatut lihasryhmät ovat olleet useamman päivän kipeenä treenin jälkeen. Se on tuntunut kivalta! Tietää tehneensä jotain. 🙂