Hormoniton Ehkäisy: Miten Meni Niin Kuin Omasta Mielestä

Tämä on sellainen aihe, josta olen halunnut kirjoittaa monen monta kertaa. Sisäinen ääneni on kumminkin käskenyt olla hiljaa, mutta nyt sitten aukaisen sanallisen arkkuni.

Aloitin jo todella nuorena syömään e-pillereitä kovien kuukautiskipujen takia, joita söin ihan aikuisikään asti. Kuukautiskivut kumminkin pahenivat iän myötä vieläkin pahemmaksi. Epäilynä oli myös endometrioosi, koska kivut menivät ihan hermosärkyyn asti. E-pillereiden sijaan söin vuoden keltarauhashormonia, joka rupesi hieman auttamaan koviin kipuihin.

Jouduin kumminkin lopettamaan keltarauhashormonit, koska sain iho-ongelmia, joiden syytä ei tiedetty. Tämän takia pillerit laitettiin lääkärin määräyksellä tauolle. Otin tuolloin käyttöön aika kovassa suosiossa olevan hedelmällisyystietokoneen eli hormonittoman ehkäisyn.

Kuva tammikuulta 2017

Luin ennakkoon paljon tietoa ja tutkimuksia, joilla osoitettiin laitteen käytön olevan turvallista ja varmaa.  Taisi mainoslappusessa lukea 99 % varma! Tämän hedelmällisyystietokoneen käyttämän algoritmin perustana on yli miljoonan kierron ajalta saatu palaute ja se käyttää tilastollisia menetelmiä arvioidessaan hedelmällisyyden tilan. Se toimii niin, että laite näyttää ovulaatioajan tarkasti päivittäin mitattuna ruumiin lämpötilan perusteella.

No. Otin sen käyttöön ja musta se oli tosi hyvä. Se herätti mut joka aamu mittaamaan lämpötilan, ja kertoi sitten, onko nyt kohta kuukautiset alkamassa vai onko ns. hedelmätön. Olen ystävilleni sanonut, että ainoa negatiivinen siinä oli, että tietokone näytti valoilla, että mikä on tilanne. Punainen: jalat ristissä, keltainen: omalla vastuulla, vihreä: good to go. 😀 No keltaisia aamuja oli kaikista eniten. 😀

Kuva tammikuulta 2017

Olihan se kiva olla pitkästä aikaa ilman mitään ylimääräisiä hormoneja tungettuna kehoon, mutta eihän se mennyt niin kuin Strömsössä. 😀 Käytin laitetta noin puoli vuotta ja tadaa olin raskaana. Ei sinänsä ollut mikään jättiyllätys, koska omalla riskillähän laitteeseen luotin.

Theo 6 kk

No niin eli mitenkä siis meni niin kun omasta mielestä? Nyt kun Theo on tossa mun vieressä niin sanon, että meni juuri niin kuin kuuluikin mennä. Tämä oli kohtalo ja tarkoitus. Näin asioiden pitikin mennä. 🙂 <3

Mille Vartalo Näyttää 10 Kk Synnytyksestä

Nyt ajattelin taas kerran tehdä teille tämän vartalotsekki-postauksen. Synnytyksestä on kulunut nyt sen 10 kuukautta. Sitä sanotaan, että raskaudesta palautuminen vie saman verran aikaa, kuin mitä raskaus on kestänyt.

Oon todella tyytyväinen siihen, miten vartalo on palautunut. Töitä palautumisen eteen en ole joutunut tekemään. Uskon, että imetyksellä on ollut todella suurin merkitys painonlaskussa. Synnytykseen lähtiessäni painoin 91,5 kg ja nyt paino on 69,9 kg. Neuvolakortissa on merkitty raskauden lähtöpainoksi 71 kg. Pudotettuja kiloja on nyt sitten 21,6 kg.

Kuukausi synnytyksestä vs 10 kk synnytyksestä

Vaikka painoin n. 71 kg raskauden alussa, niin se ei tarkoita, että nyt olisin paremmassa kunnossa, kuin ennen raskautta, vaikka vaa’an lukema onkin pienempi. Ennen raskautta, mulla oli todella hyvä lihasmassa vartalossa, jonka olin hankkinut vuosien työllä. Nyt sitä lihasmassaa ei enää ole. Tunnetusti lihas painaa enemmän kuin läski.

Vaikka tiputtaisin tästä viisi kiloa, niin silti se vartalo ei näytä samalta kuin ennen raskautta, koska se laihduttaminen ei tuo mulle niitä lihaksia takaisin. Olenkin pitkään pohtinut, että mitä mun kannattaisi tehdä. Pitäisikö pudottaa se viisi kiloa pois ja ruveta rakentamaan taas lihasta vai pitäisikö eka rakentaa sitä lihasta ja sitten vasta pudottaa painoa.

Kuukausi synnytyksestä vs 10 kk synnytyksestä

Luultavimmin teen niin, että syksyn aikana tulen hieman pudottamaan painoa ihan tarkoituksella ja sitten aloitan ns. puhtaalta pöydältä lihasmassan rakentamisen. Tai tähän suuntaan olen nyt ainakin kallistumassa.

Salilla olen päässyt nyt treenaamaan jopa aika säännöllisesti ja se on tuntunut todella hyvältä. Tavoitteena on edelleen päästä vakiona siihen neljään salitreeniin viikossa. Ennen raskautta treenasin salilla viisi kertaa viikossa ja siihen päälle vielä aerobiset treenit.

1 viikko synnytyksestä vs 10 kk synnytyksestä

Muistan tuon yllä olevan kuvan ottamishetkellä ajatelleeni, että miten hitossa tämä vatsa voi ikinä palautua. Kyllä se ajan kanssa vaan pikkuhiljaa on siitä sitten kiinteytynyt.

Vaikka olen tyytyväinen palautumiseeni, niin edelleen mua itseä häiritsee mun alavatsa sekä atleettisuuden puuttuminen. Tiedän, että ajan kanssa niihinkin tulee se muutos.

On tämä naisen keho kyllä niin ihmeellinen ja yksilöllinen. Toiset näyttävät viikko synnytyksen jälkeen samalta, kuin ennen raskautta ja toisilla kestää palautuminen sitten todella paljon pidempään. Äitiyden myötä sitä on kyllä oppinut olemaan armollisempi itselle ja rakastamaan sitä omaa kehoa kaikista muhkuroista huolimatta. <3