Terveellinen Ja Simppeli Ruokavalio

Terveellinen ruokavalio on mun mielestä todella yksinkertainen. Siinä ei tarvitse kikkailla ja kauheasti miettiä.

Terveellisen ruokavalion perusta on monipuolisuus; syödään kasviksia, proteiinin lähteitä ja hyviä rasvoja. Tähän voi lisätä vaikka tuoreita marjoja ja sopivissa määrin hedelmiä. Kermakastikkeet kannattaa suosiolla jättää vaikka viikonlopun kohokohtiin. Kastikkeita voi myös tehdä terveelliseksi, mutta toki niiden maku ei ehkä vedä sitten vertoja aikaisemmin totuttuihin kastikkeisiin.

Monipuolista ruokaa kohtuudella. Annoskokoihin kannattaa kiinnittää huomiota! Niiden ei tulisi olla liian suuria tai liian pieniä. Yhä useammin törmään itse siihen, että ihmiset syövät aivan liian vähän.

Päivässä olisi hyvä olla selkeä ateriarytmi. Olisi hyvä, jos aterioita olisi päivän aikana viisi; aamupala, lounas, välipala, päivällinen ja iltapala. Näin aineenvaihdunta pysyy koko ajan käynnissä ja nälkäkin pysyy kurissa.

Muistakaa juoda vettä. Harva ihminen oikeasti juo vettä sen 2 l päivässä, mutta siihen tulisi pyrkiä. Veden juonti tekee hyvää koko elimistölle.

Herkutella saa! En missään nimessä suosittele totaalikieltäytymistä mistään. Viikossa voi olla yksi ns. vapaampi päivä, kunhan sekin pysyy kohtuudessa. Tai joillekin sopii se, että syö herkun muutaman kerran viikossa, ilman erillistä ”herkkupäivää”. Toki jos haluaa laihduttaa, niin asia on sitten aivan eri, mutta normaalissa arjessa herkuttelu silloin tällöin ei haittaa.

Tässä on esimerkki yhdestä omasta päivästäni: 

Aamupala

  • Kaurapuuro
  • Kananmunan valkuaisia ja 2 kokonaista kananmunaa
  • Pieni lautasellinen tuoreita mustikoita ja mansikoita

Lounas

  • Kanasalaatti
  • oliiviöljyä
  • Riisikakkuja

Välipala

  • Probud-proteiinivanukas

Päivällinen

  • Kotitekoista spagettikastiketta; naudan jauhelihaa 10% rasvaa, täysjyvä spagettia
  • Vihersalaattia

Iltapala

  • Skyr
  • Lautasellinen marjoja

 

Kuvat: Katri Gruner

 

 

Tunnustus! Epäterveellinen ruokavalio!

Minkä tahansa ongelman myöntäminen vaatii alkuun asian tiedostamisen. Olen aina puhunut blogissa kuinka tärkeää on syödä terveellisesti, monipuolisesti ja etenkin säännöllisesti. Aina voi herkutella ja välillä syödä roskaakin, mutta pääasia on se, että 90 % ajasta tekee niitä parempia valintoja. Itse olen noudattanut tätä metodia vuosia.

Raskausaikana herkuttelin normaalia enemmän, mutta söin kumminkin pääsääntöisesti aika säännöllisesti ja tein oikeita valintoja. Kaikki kumminkin muuttui sillä hetkellä kun mini tuli elämäämme. Sektion jälkeen en tuntenut nälkää. Aluksi ajattelin, että se menee varmasti nopeasti ohi ja nälkä palaa, mutta olin väärässä. Jorvissa ollessamme herkuttelu sai alkunsa. Herra x kuljetti kanttiinista suklaata ja karkkia sekä muuta roskaa. Annoimme sen anteeksi itsellemme, koska olihan elämä muuttunut isolla kädellä ja ruokavalio oli viimeinen asia, joka oli sairaalassa mielessä.

Kotiin päästyämme mun nälkä ei ollut palannut. Päivät menivät ohi silmissä ja saatoin illalla huomata, että olin syönyt koko päivänä yhden sämpylän. Sitten iski paniikki, että maidon nousu hidastuu ja eikun roskaruokaa. Nyt kun mietin mennyttä kahta kuukautta, niin suurin osa mun ”ravinnosta” on koostunut suklaasta. Ei ole ollut nälkää ja jos sellainen on tullut, niin muutama konvehti suuhun ja nälkä on taas selätetty. Eli ylensyömistä ei ole tapahtunut, mutta ruokavalioni on ollut aivan liian niukka, yksitoikkoinen, epäterveellinen ja epäsäännöllinen. Olen tehnyt kaikki ne virheet ruokavalion kanssa joita vastaan itse aina saarnaan.

Aluksi perustelin valintani vain sillä, että tämä on väliaikaista ja kun saan rytmin kuntoon minin kanssa ja arjen rullaamaan, niin ruokavalioni palautuu normaaliksi. Nyt sitten tätä on jatkunut kaksi kuukautta ja minun on tehtävä asiaan muutos.

Tästä eteenpäin palaan omaan normaaliin ruokarytmiini, joka pitää sisällään 5 ateriaa päivässä. Rupean taas kokkailemaan omia ruokiani ja ostan välipaloja jääkaappiin. Vaikka kunnon nälkää ei vieläkään ole ollut näkyvissä, niin uskon sen palaavan kun saan ateriarytmin takaisin arkeeni. Nälän tunteen puuttuminen kertoo vain sen, että aineenvaihduntani ei ole kunnossa. Laihdutuskuuria en aloita, koska sen teen sitten kun en enää imetä, joten toki tulen edelleen herkuttelemaan silloin kun haluan, mutta en missään nimessä päivittäin.

Tästä eteenpäin tavoitteena on siis syödä useammin ja terveellisemmin. 🙂