Kun Vanhoja Blogitekstejä Hävettää Lukea

Tällä viikolla lueskelin mun blogitekstejä useamman vuoden takaa ja tulin jotenkin surulliseksi. Koko elämä pyöri vain urheilun ja oman vartalon muokkaamisen ympärillä ja teksteistä paistoi läpi se fanaattisuus.

Yhdessäkin kirjoituksessa kirjoitin miten olin ”repsahtanut” ruokavaliosta, koska en ollut mitannut yhden aterian ruokia. Huhhuh. Ja siis tuolloin en ollut dieetillä vaan söin huvikseen todella kurinalaisesti. Toki ymmärrän entistä itseäni siinä mielessä, että oma aineenvaihdunta oli paskana ja pienikin ruokavaliosta lipsuminen näkyi heti vaa’alla.

Liputan edelleen liikunnan, terveellisen ruokavalion ja säännöllisen ateriarytmin puolesta. En vain suosittele kellekään sitä fanaattisuutta, poikkeuksena tietenkin dieetit. Normaalissa elämässä saa myös herkutella ja jokaista suupalaa ei tarvitse mitata. Oikeassa elämässä se kokonaisuus ratkaisee.

Ihan hävettää, että olen offillakin ollut joskus noin fanaatikko. Mulla oli esimerkiksi yhden vuoden aikana vain yksi viikonloppu milloin söin vapaammin. No toisaalta voihan se olla, että sen ansiosta se oma aineenvaihdunta tuli kuntoon ja nyt ollaan siinä tilanteessa, että jokainen herkku ei siinä vaa’alla näy. Toki tuohon fanaattisuuteen on varmasti vaikuttanut mun ikä. Nyt ”vanhempana” on vähän rennompaa. 😀

Elämä tuntuu nyt vaan niin paljon helpommalta. Jos teen kotona ruokaa, niin automaattisesti ateriakoot pysyy siinä samassa missä ne on ollut useita vuosia. Ja jos sitten syön ulkona, niin sekään ei maailmaa kaada. Voisin sanoa, että tasapaino on päivän sana. 🙂

Tästä pääsette lukemaan yhden näistä ”surullisista” kirjoituksista, samassa kerron mun selän tuomiosta: VÄLILEVYN REPEÄMÄ

Tulkaa seuraamaan myös Instagramiin. Pääsette siihen tästä. <3

Terveellinen Ja Simppeli Ruokavalio

Terveellinen ruokavalio on mun mielestä todella yksinkertainen. Siinä ei tarvitse kikkailla ja kauheasti miettiä.

Terveellisen ruokavalion perusta on monipuolisuus; syödään kasviksia, proteiinin lähteitä ja hyviä rasvoja. Tähän voi lisätä vaikka tuoreita marjoja ja sopivissa määrin hedelmiä. Kermakastikkeet kannattaa suosiolla jättää vaikka viikonlopun kohokohtiin. Kastikkeita voi myös tehdä terveelliseksi, mutta toki niiden maku ei ehkä vedä sitten vertoja aikaisemmin totuttuihin kastikkeisiin.

Monipuolista ruokaa kohtuudella. Annoskokoihin kannattaa kiinnittää huomiota! Niiden ei tulisi olla liian suuria tai liian pieniä. Yhä useammin törmään itse siihen, että ihmiset syövät aivan liian vähän.

Päivässä olisi hyvä olla selkeä ateriarytmi. Olisi hyvä, jos aterioita olisi päivän aikana viisi; aamupala, lounas, välipala, päivällinen ja iltapala. Näin aineenvaihdunta pysyy koko ajan käynnissä ja nälkäkin pysyy kurissa.

Muistakaa juoda vettä. Harva ihminen oikeasti juo vettä sen 2 l päivässä, mutta siihen tulisi pyrkiä. Veden juonti tekee hyvää koko elimistölle.

Herkutella saa! En missään nimessä suosittele totaalikieltäytymistä mistään. Viikossa voi olla yksi ns. vapaampi päivä, kunhan sekin pysyy kohtuudessa. Tai joillekin sopii se, että syö herkun muutaman kerran viikossa, ilman erillistä ”herkkupäivää”. Toki jos haluaa laihduttaa, niin asia on sitten aivan eri, mutta normaalissa arjessa herkuttelu silloin tällöin ei haittaa.

Tässä on esimerkki yhdestä omasta päivästäni: 

Aamupala

  • Kaurapuuro
  • Kananmunan valkuaisia ja 2 kokonaista kananmunaa
  • Pieni lautasellinen tuoreita mustikoita ja mansikoita

Lounas

  • Kanasalaatti
  • oliiviöljyä
  • Riisikakkuja

Välipala

  • Probud-proteiinivanukas

Päivällinen

  • Kotitekoista spagettikastiketta; naudan jauhelihaa 10% rasvaa, täysjyvä spagettia
  • Vihersalaattia

Iltapala

  • Skyr
  • Lautasellinen marjoja

 

Kuvat: Katri Gruner