Tunnustus! Epäterveellinen ruokavalio!

Minkä tahansa ongelman myöntäminen vaatii alkuun asian tiedostamisen. Olen aina puhunut blogissa kuinka tärkeää on syödä terveellisesti, monipuolisesti ja etenkin säännöllisesti. Aina voi herkutella ja välillä syödä roskaakin, mutta pääasia on se, että 90 % ajasta tekee niitä parempia valintoja. Itse olen noudattanut tätä metodia vuosia.

Raskausaikana herkuttelin normaalia enemmän, mutta söin kumminkin pääsääntöisesti aika säännöllisesti ja tein oikeita valintoja. Kaikki kumminkin muuttui sillä hetkellä kun mini tuli elämäämme. Sektion jälkeen en tuntenut nälkää. Aluksi ajattelin, että se menee varmasti nopeasti ohi ja nälkä palaa, mutta olin väärässä. Jorvissa ollessamme herkuttelu sai alkunsa. Herra x kuljetti kanttiinista suklaata ja karkkia sekä muuta roskaa. Annoimme sen anteeksi itsellemme, koska olihan elämä muuttunut isolla kädellä ja ruokavalio oli viimeinen asia, joka oli sairaalassa mielessä.

Kotiin päästyämme mun nälkä ei ollut palannut. Päivät menivät ohi silmissä ja saatoin illalla huomata, että olin syönyt koko päivänä yhden sämpylän. Sitten iski paniikki, että maidon nousu hidastuu ja eikun roskaruokaa. Nyt kun mietin mennyttä kahta kuukautta, niin suurin osa mun ”ravinnosta” on koostunut suklaasta. Ei ole ollut nälkää ja jos sellainen on tullut, niin muutama konvehti suuhun ja nälkä on taas selätetty. Eli ylensyömistä ei ole tapahtunut, mutta ruokavalioni on ollut aivan liian niukka, yksitoikkoinen, epäterveellinen ja epäsäännöllinen. Olen tehnyt kaikki ne virheet ruokavalion kanssa joita vastaan itse aina saarnaan.

Aluksi perustelin valintani vain sillä, että tämä on väliaikaista ja kun saan rytmin kuntoon minin kanssa ja arjen rullaamaan, niin ruokavalioni palautuu normaaliksi. Nyt sitten tätä on jatkunut kaksi kuukautta ja minun on tehtävä asiaan muutos.

Tästä eteenpäin palaan omaan normaaliin ruokarytmiini, joka pitää sisällään 5 ateriaa päivässä. Rupean taas kokkailemaan omia ruokiani ja ostan välipaloja jääkaappiin. Vaikka kunnon nälkää ei vieläkään ole ollut näkyvissä, niin uskon sen palaavan kun saan ateriarytmin takaisin arkeeni. Nälän tunteen puuttuminen kertoo vain sen, että aineenvaihduntani ei ole kunnossa. Laihdutuskuuria en aloita, koska sen teen sitten kun en enää imetä, joten toki tulen edelleen herkuttelemaan silloin kun haluan, mutta en missään nimessä päivittäin.

Tästä eteenpäin tavoitteena on siis syödä useammin ja terveellisemmin. 🙂

Raskausruokavalioni

Alkuraskaudesta söin lähinnä mitä sain alas, koska silloin oksettava olo oli 247 ja miltei kaikki ruuat aiheuttivat kylmät väreet ja kuvotusta. Nyt onneksi olen saanut huonosta olosta huolimatta pidettyä säännöllisistä ruoka-ajoista kiinni.

Nyt jaan teille mun tän hetkisen ateriarytmin sekä ne ruuat mitä nyt eniten tällä hetkellä syön.

Aamupala:

  • Smoothie jossa on maitorahka, mansikoita, mustikoita ja pieni banaani.
  • Leipä tai täytetty croisantti tai kaurapuuro.

Lounas:

  • Kana/liha-salaatti yhdellä uuniperunalla

tai

  • Kanaa ja riisiä

Päivällinen

  • Kanaa ja riisiä

tai

  • 15 cm kanateryaki subwayn patonki

tai

  • Tonnikala-uuniperuna salaatilla

Iltapala

  • Syön nykyisin todella harvoin iltapalaa eli jos syön, niin syön skyrrin.

 

Viikonloppuisin ateriarytmi hieman muuttuu ja silloin saatan käydä kerran syömässä esim. hampurilaisen (en kylläkään joka viikonloppu). Aamupala on näistä ruuista ainut, jonka itse teen. Kaikki muut siis syön ravintolasta. En vain kykene tekemään ruokaa nyt kotona, koska ajatuskin ruuan laitosta vaan oksettaa.

Näiden ruokien lisäksi saatan napostella jotain pientä, jos olen kaverin luona kylässä tai illalla syödä muutaman väkevän karkin. Seuraavassa postauksessa kerron sen ensimmäisen ruokahimon mikä mulla tällä hetkellä on. 😀 Sitä mun tekee mieli koko ajan. 😀