Muutoksia Treenisuunnitelmiin

Viime viikolla pääsin treenaamaan 4 kertaa salilla ja fiilis oli mitä mahtavin. Alkuperäinen suunnitelma oli, että teen aina erkauman parantumista edistäviä liikkeitä alkuun ja lopuksi 1-2 lihasryhmää ns. satujumppamaisesti eli kevyesti.

Kuva vuodelta 2015 kotisalilta, jolla nytkin kävin treenaa.

Nyt sitten päätinkin, että rupean treenaamaan treeniohjelman mukaan, mutta vaan varovasti ja normaalia pienemmillä painoilla. Eli käytännössä teen aina erkauman parantumista edistäviä liikkeitä alkuun, jotka samalla myös aktivoi syviä vatsalihaksia. Näin saan keskivartaloon myös hyvän kontrollin tunteen, että pystyn treenaamaan turvallisesti.

Kuva vuodelta 2015 JohanOnTreenit-sarjan kuvaksista.

Tammikuussa 2016 tein itselleni todella hyvän treeniohjelman, jolla sain hyviä tuloksia aikaan. Päätin ottaa tuon saman treeniohjelman nyt käyttöön, mutta vaihdoin muutamia liikkeitä joita en voi erkauman kanssa tehdä. Liikkeet joudun tekemään pienemmillä painoilla kuin aikaisemmin, koska tietenkin voimatasot ovat laskeneet ja mun täytyy saada pidettyä kontrolli keskivartalossa aivan koko ajan. Eli mitään rykimistä ei saa tehdä missään tilanteessa.

Kuva vuodelta 2015 JohanOnTreenit-sarjan kuvaksista.

Eilen pääsin vetämään ensimmäisen treenin mun ohjelmasta. Tein olkapäät ja ojentajat. Treeni tuntui todella hyvältä. Sain koko ajan pidettyä liikkeet hallittuna. Tuntui mahtavalta vetää kokonainen treeni ja hikoilla kunnolla. On sellainen fiilis, että vihdoin olen saanut itseni takaisin! Tätä tunnetta oon kyllä kaivannut.

Kuva viime viikon treeneistä.

Mulla on käytännössä nyt kuusijakoinen saliohjelma, mutta teen sitä kiertävänä. Voin erikseen kirjoittaa itse treeniohjelmasta, jos haluatte?

Kivaa keskiviikkoa! <3 

Joskus On Mentävä Alkuun Päästäkseen Eteenpäin

Tiedättekö sen tunteen, kun ei vaan jaksa, huvita, eikä kiinnosta? Mulla on ollut viikkoja todella saamaton olo omien treenien suhteen. Satunnaisia treenejä siellä täällä, mutta saattoi olla viikkojakin, etten edes miettinyt koko hommaa.

Tämä on ensimmäinen kerta oman elämäntaparemontin jälkeen, kun on tullut tällainen fiilis. Eli käytännössä motivaatio on ollut aivan nollissa. Monet kokevat tällaista esim. Fitness-kisojen jälkeen, mutta itse menin kisojen jälkeen jo seuraavana päivänä salille. Eli tämä on ollut itselle ihan ennenkuulumatonta.

Mun oma sali sijaitsee 2 minuutin kävelymatkan päässä meidän kotoa, mutta silti en ole saanut aikaiseksi lähteä treenaamaan. Huonoa omatuntoa en ole tästä potenut, koska sehän ei tilanteeseen auta sitten millään. Olen ennemminkin vain ihmetellyt, että mistä tämä voi johtua.

Tällä viikolla x ehdotti, että mitä jos menisinkin treenaamaan mun vanhalle kotisalille Vantaalle. Ajattelin, että voisinhan mä kokeilla treenata siellä ja katsoa miltä se treeni tuntuu tutuissa maisemissa. Treenasin mun vanhalla kotisalilla varmaan yli neljä vuotta 4-10 x viikossa. Salilla oli aikoinaan todella kiva kantisporukka ja yhteishenki oli ihan mahtava.

Kun astuin vanhalle kotisalille sisään, niin heti tuli todella hyvä fiilis. Ihan kuin kotiin olis tullut. Laitteet oli samoilla paikoilla ja kaikki oli niin tuttua. Todella paljon hyviä muistoja muistui mieleen.

Lämmittelin alkuun ja itse treeni koostui erkaumaa kuntouttavista liikkeistä sekä olkapäätreeni-liikkeistä. Ajattelin nyt alkuun aloittaa aika rauhallisesti. Eli otan erkaumaa kuntouttavia liikkeitä sekä aina yhden päälihasryhmän mitä treenaan loppuun. Sitten kun erkauma on kokonaan kuroutunut umpeen, niin voin ruveta treenaamaan normaalisti.

Treeni tuntui todella hyvältä! Oli koko ajan hyvä fiilis ja treenikin luisti. Uusin saman heti seuraavana päivänä. Taas keskustasta asti Vantaalle salille. Joo tiedän, että onhan tää ihan hullua, mutta tää nyt taitaa olla ainut tapa, miten saan treeneistä miellyttäviä. No eihän tätä tietenkään voi ikuisesti jatkaa, mutta nyt alkuun haluan treenata tuolla. Joku psyykkinen juttuhan tää on.

Tulin itse siihen tulokseen, että joskus sitä tosiaan on palattava sinne mistä tavallaan kaikki on saanut alkunsa, että pääsee taas eteenpäin. 

Onko teillä ollut salilakkoa?

Lue myös: Dieetti, elämäntapamuutos vai molemmat?