Selän Tuomio

Nyt on sitten selkää käytetty näyttämässä jokaisessa mahdollisessa paikassa. Halusin nopeasti saada tietää missä vika on jotta toipumiseen kaikki keinot saadaan käyttöön.

Olen ollut nyt siis 7 päivää sellaisessa kunnossa, että en ole voinut seistä muutamaa minuuttia pidempään, en ole pystynyt kävelemään normaalisti ja makuuasennossakin kipu on ollut kova. Rehellisesti voin todeta etten ole elämäni aikana kokenut mitään vastaavaa. Kipulääkkeitä ja relaxantteja on mennyt liikaakin.

Nyt sitten äitini otti ohjat käteen (kuten äidit yleensäkkin tekee kun ovat lapsestaan huolissaan) ja hän vei minut yksityiselle erikoislääkärille. Sieltä sai heti lähetteen magneettikuvaukseen joka tehtiin samana päivänä eli eilen. Tänään kävin sitten kuulemassa tulokset/Tuomion.

No ensimmäisenä hyvät uutiset. Selässäni ei ole onneksi murtumaa jota lääkäri epäili ensimmäisenä. Se olisi tarkoittanut todella pitkää liikuntakieltoa. Toinen positiivinen asia oli ettei selässä ole vielä pahaa välilevyn pullistumaa eli sitä massaa ei ole päässyt vielä sinne minne se ei kuulu ja se ei paina mitään hermoa.

No mikä se diagnoosi sitten oli.. Mulla todettiin Nikamavälilevysairaus ja selän toiminnallinen häiriö. Kahdessa nikamassa on edelleen ne repeämät, jotka jo todettiin vuosi sitten. Yhdessä nikamavälissä oli pullistumaa, mutta ei niin suurta, että se painaisi hermoa. Kahdessa nikamavälissä todettiin täysi tyhjyys eli siellä ei ole mitään nestettä yms jäljellä. Nikamaväleissä oli myös lievää rappeutumista. Se mikä on aiheuttanut tämän jäätävän kivun on juuri näiden kaikkien yhteissumma yhdistettynä kuormittavaan liikuntaan. Tämä akuuttivaihe laukesi, koska selkä on pitkällä aikavälillä kipeentynyt asteittain ja kramppailut vähän väliä ja nyt sitten koko tilanne laukesi ja tulos oli tämä.

Mitenkäs tätä nyt sitten voidaan hoitaa. Se ei olekkaan mikään helppo juttu. Mulla on ensi viikolla aika Fysiatrille, jonka kanssa tehdään mun kuntoutussuunnitelma. Kuntoutuksella voidaan tilannetta helpottaa, mutta se vaatii pitkäjänteisen ohjatun ja omatoimisen kuntoutuksen.

Lääkärin lausunnossa lukee myös mulle hyvinkin murskaava lause: ”Ilmeisesti myös liikuntatottumuksia joudutaan uudelleen arvioimaan”. Juttelin lääkärin kanssa ja hän sanoi, että jos jatkan saliharjoittelua se tulee opetella kokonaan uudelleen. Joudun opettelemaan seisomaan, istumaan ja kävelemään uudelleen, niin etten kuormita alaselkääni. Sama juttu salilla. Sitten kun akuuttivaihe raukeaa, niin joudun fyssarin kanssa käymään salilla joka ikisen liikkeen uudelleen ja opetella liikkeet niin, että nekään ei kuormita selkääni. En kumminkaan heitä kirvestä kaivoon vaan uskon, että oikeanlaisella kuntoutuksella ja kärsivällisyydellä pystyn treenaamaan niin, että pääsen myös kehittymään. Minun täytyy myös opetella lepäämään ja palautumaan ja olla itselleni armollinen. Jos selkä oireilee mun on vaan pakko pitää salista taukoa.

Vaikka mua surettaa ja paljon tämä tilanne niin en halua luovuttaa vaan aion taistella unelmieni puolesta. 

FullSizeRender[1]

Tää on muuten Vai-Ko pipo johon olen täysin rakastunut. Käyäähän tilaamassa oma pipo täältä.

 

Jalkatreeni selkä- ja polvirikolle

Ajattelin jakaa teille nyt hieman treeniliikkeitä joita pystyn itse tekemään vaikka välilevyssä on todettu repeämä sekä molemmissa polvissa on voimakkaat ns. krepitaatio-oireet (eli polvet narskuu ja pahasti).

Nämä liikkeet on katsottu siis mulle sopiviksi eli jokaisella kenellä on ongelmia selän tai polvien kanssa suosittelen keskustelemaan fyssarin ja valmentajan kanssa, mutta tässä nyt sellaisia liikkeitä jotka sujuvat multa normaalisti ilman kipuilua.

  • Askelkävely pitkällä askeleella
  • Suorin jaloin maastaveto taljassa
  • Loitontajat laitteella
  • Pakapotkuvariaatiot esim. taljassa tai vinopenkissä
  • Jalan koukistukset laitteessa, kevyemmillä painoilla
  • Lantion nostot
  • Pystypunnerrus jaloilla smithissä, yksi jalka kerrallaan
  • Sumo-kyykky käsipainolla
  • Pohkeet istuen ja seisten

Lyhyet sarjat ja isot painot käyvät selkään ja polviin, joten tässä vaiheessa teen lähinnä pidempää toistomäärää ja kevyemmillä painoilla. Keskityn 110 % siihen, että liike tulee puhtaasti ja tuntuu oikeassa lihaksessa.

Pienikin kipu selässä johtaa siihen, että vaihdan liikettä. Tähän asti treenit on menneet hyvin ja selän kipuoireilta olen välttynyt tähän viikkoon asti. Tällä viikolla tein kaksi jalkatreeniä peräkkäisinä päivinä jonka takia selkä taas kipeentyi. Tästä taas oppineena jalkatreenien välissä mulla on pakko olla 1-2 päivän tauko.

Se mikä on ollut positiivista huomata on, että edes viime offilla, vaikka selkä ja polvet eivät reistailleet, en ikinä saanut yksin näin hyvää tuntumaa esim. pakaroihin ja takareisiin. Nyt lihakset kipeentyy todella hyvin ja treeni menee mainiosti perille yksinkin.

Treenin iloa kaikille!

p

 

Tässä aikaisempi muutos. Innolla odotan taas uutta kehityskyvaa ensi vuoden syyskuussa. 🙂