Miten Olen Onnistunut Painonpudotuksessa Aikaisemmin

Mut aletaan jo pikkuhiljaa varmasti tuntemaan näiden kitudieettien vihaajana, mutta itse olen sitä mieltä, ettei niillä vaan saa pysyviä muutoksia aikaan. Ainoana poikkeuksena se, jos sellainen vedetään alkuun ja sen jälkeen tehdään kunnon elämäntaparemontti. En nyt mene tässä kirjoituksessa sen syvemmälle, niihin syihin miksi esim. itse en näitä todella pieni kalorisia dieettejä suosittele.

Miten olen pudottanut painoa?

Tein elämäntaparemontin noin 6-7 vuotta sitten, jolloin palkkasin itselleni personal trainerin. Laitoin elämässäni kaiken uusiksi. Eli opettelin syömään säännöllisesti ja terveellisesti, opettelin juomaan vettä sekä treenaamaan salilla.

Totta kai olen pudottanut painoa diettaamalla. Sehän on selvä. Jos ei syö miinuskaloreilla, niin ei se painokaan putoa. Dieetinkin voi vetää kumminkin järkevästi ja omalla kohdalla se tarkoitti uusien tapojen opettelua. Mulla meni tosiaan aivan kaikki uusiksi ja hyvä niin. Dieetillä söin 5 kertaa päivässä ja ruokavalio sisälsi hiilihydraatteja, proteiinia ja hyviä rasvoja. En ollut aikaisemmin edes ymmärtänyt miten paljon terveellistä ruokaa voikaan syödä ja silti pudottaa painoa.

Kuva lokakuulta 2015.

Treenaaminenkin oli mulle aivan uutta. Olin toki harrastanut tanssia, mutta se ei ollut mitään kunnon salitreeniin verrattuna. Jäin salitreeniin koukkuun ja treenasin siellä n. 4-5 kertaa viikossa.

Dieettivaiheiden aikana oli mukana myös lenkit. Tein tasasykkeellä reippaita kävelylenkkejä n. 3-4 kertaa viikossa. Lenkin kesto oli 45 min ja pyrin tekemään sen aina aamulla tyhjällä vatsalla.

Noudatin aina mulle annettuja ohjeita 100% eli en soveltanut yhtään. Uskon, että onnistumisen kannalta sillä on ollut suurikin merkitys.

Kuva ennen kuin aloitin harrastamaan mitään liikuntaa vs kuva kisojen jälkeen.

Miten pitkään dieettasin?

Menin näitä dieetti jaksoja tietyn väliajoin. Ne kestivät itsessään aina 1,5 kuukaudesta – 3 kuukauteen. Näillä jaksoilla pudotin painoa. Kun dieettivaihe oli ohi, niin vähensin lenkkejä ja nostin kaloreita.

Myönnän, että moni asia opittiin kantapään kautta ja jotkut dieettivaiheet jäivät ns. päälle, joka teki hallaa aineenvaihdunnalle. Onneksi niistä oppineena en enää nykyisin sortuisi samoihin virheisiin.

Kuva ennen elämäntaparemonttia.
Kuva tammikuulta 2016.

Paljonko kiloja lähti?

Kilojahan lähti yhteensä melkein 30. Tämä ei kumminkaan täysin pidä paikkaansa, koska kokonaispudotuksessa on mukana myös mun kisadieetillä pudotetut kilot. Sanotaan näin, että pysyvästi pudotettuja kiloja on n. 18-20.

Raskauden aikana mulle tuli n. 20 kg ”takaisin”, mutta ne lähti kaikki pois n. 7 kuukautta synnytyksestä ilman mitään työtä.

Kuva tammikuulta 2017
Kuva samalta kuukaudelta kun tulin raskaaksi.

Mihin painonpudotus on vaikuttanut eniten?

Painonpudotus on vaikuttanut mun elämänlaatuun merkittävästi. En oikeastaan pysty edes listaamaan sitä, miten monta asiaa se on mun elämässä muuttanut. Sanotaan vaan, että se on vaikuttanut aivan kaikkeen, niin fyysiseen oloon, terveyteen, psyykkeeseen, ihmissuhteisiin, mielialaan, työhön, jne.

Kuva 8 kk synnytyksestä.

Olen todella onnellinen, että olen pystynyt saavuttamaan sellaisen elämän mistä olin joskus vain uneksinut. Nyt taas on sellainen fiilis pitkästä aikaa, että voisihan sitä taas muutaman kilon ottaa pois. Hienointa on, että nythän sitä jo tietää mitä pitää tehdä, että ne kilot lähtee. 🙂

Kuva n. 11 kk synnytyksestä.

johannavaris

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 18
Tykkää jutusta