Raskaudesta Kuntoutuminen Alkaa

Viime postauksessa lupasinkin kertoa miten aloitan kuntouttamaan vartaloani raskaudesta. Minulla oli viime viikolla jälkitarkastus ja lääkäri oli samoilla linjoilla omien ajatuksien kanssa, että olen kuntoutunut raskaudesta hyvin.

Lääkäri tarkasti myös vatsalihasten erkauman tilanteen. Ylävatsan kohdalla vatsalihakset ovat palautuneet jo kokonaan, mutta alavatsan kohdilla erkaumaa oli vielä vähän jäljellä. Hän sanoi, että voin aloittaa pikku hiljaa liikunnan, mutta suoria vatsalihasliikkeitä tulee vielä välttää.

Oma mentaliteetti on aina ollut, että jos treenataan niin treenataan tosissaan.  Luonnollisesti haluan, että vatsalihakset ovat varmasti palautuneet raskaudesta kunnolla ennen kuin palaan salitreenien pariin.  Tämän takia haluan oppia tunnistamaan erkauman itse, oppia miten ja mitä liikkeitä saan tehdä erkauman kanssa ja miten voin itse edesauttaa niiden palautumista. En halua ottaa mitään riskejä palautumisen suhteen.

Myönnän, että olen todella tietämätön erkauman ja sen palautumisen suhteen. Sen takia en ole vielä uskaltanut edes harkita treenaamista. Tästä syystä laitoin kunnon kysymyspaketin Nordic Fit Mama -yritykseen, joka on erikoistunut juurikin raskaana olevien ja juuri synnyttäneiden liikkumiseen ja kuntouttamiseen. Nyt haluan jakaa teillekin nämä kysymykset ja niihin vastaukset jotka sain Nordic Fit Maman Riinalta.

– Miten pitkään vatsalihasten erkaumasta toipuminen kestää?

Kaikki raskaudet, synnytyksen, erkaumat tilanteet ja naiset ovat erilaisia, jonka vuoksi mitään yksiselitteisiä aikoja ei voida antaa. Jokaisella kurssilla saan palautetta naisilta, jotka ovat saaneet erkaumansa kuntoutettua viiden viikon aikana ja taas toisaalta, toiset, kuten minä itse, tekevät töitä vuosia. Hyvä puoli asiassa on se, että koskaan ei ole liian myöhäistä aloittaa ja tarkoituksenmukaisesta treenistä ja harjoittelusta on lähes aina hyötyä.

– Mitä voi tapahtua jos aloittaa treenaamaan liian aikaisin ja liian kovaa?

Voi tahtomattaan aiheuttaa hallaa itselleen, eli esimerkiksi suurentaa erkaumaa. Kaikkia vatsaonteloon painetta aiheuttavia liikkeitä tulisi välttää ja keskivartalon tuen on säilyttävä ehdottoman hyvänä jokaisen treeniliikkeen tekniikassa. Raskaampiin harjoitteisiin edettäessä, on myös varmistettava, että erkaantuma ”pysyy kiinni”. Parhaiten tämän pystyy tekemään asiantunteva valmentaja. 

Usein hinku juoksemaan raskauden ja synnytyksen jälkeen on kova, mutta juoksu kannattaa aina aloittaa viimeisenä lajina, sitten kun keskivartalo on kunnossa, sillä se on äärimmäisen kova laji lantionpohjalle tärähdyksineen ja esim. kohdun- ja emättimenlaskeumat eivät välttämättä kehity ja oireile heti, vaan vasta vuosien päästä.

– Minkälaisella treenillä kannattaa liikunnan harrastaminen aloittaa raskauden jälkeen?

Lempeällä treenillä. Lantionpohjan ja syvien vatsalihasten harjoitteilla, vaunukävelyillä ja sauvakävelyllä (vaikka voi kuulostaa mummolta, saa keskivartalo erinomaista kiertoliikettä sauvojen kanssa). Cross trainer on myös hyvä (samainen keskivartalon kiertoliike). Kaikki ryhtiä vahvistavat liikkeet ovat hyviä ja samoin liikkuvuutta lisäävät, sillä vauvan kanssa tulee oltua usein epäergonomisissa asennoissa, esim. imetysasennot.

– Mistä tietää, että erkauma on lähtenyt ja voi aloittaa kovat treenit?

Erkaantuman voi testata itse selinmakuulla, polvet koukussa ja nostaa hieman yläselkää irti lattiasta. Tällaisessa asennossa voi kokeilla kevyesti sormilla rintalastan alaosasta häpyluuhun asti, ”pettääkö” keskusta ja uppoavatko sormet lihasten väliin. Tällöin suorien vatsalihasten reunat tuntuvat käsiin selvästi. Erkaumaa kuntouttaessa voi aina välillä toistaa testin ja optimitilanteessa erkauma on lähes kokonaan hävinnyt. Taas kerran, naiset ja tilanteet ovat yksilöitä, joten joskus vatsalihasten väliin jää pieni rako, vaikka kontrolli pitää täysin, tämä on ok. Tärkeämpää on se, että pystyy tekemään kaikki liikkeet puhtaasti. 

Blogissa vinkit, mistä tunnistaa vatsalihasten erkauman: https://nordicfitmama.fi/viisi-vinkkia-mista-tunnistat-vatsalihasten-erkaantuman/

– Voiko lääkärin tekemään sormimittaukseen luottaa vai kannattaako erkauma käydä katsomassa esim. ultraäänellä?

Jos lääkäri tekee sormimittauksen, niin hienoa! Itsetehtyynkin testiin voi luottaa, mutta tärkein asia on oma tuntemus siitä, onko keskivartalossa tukea. Jos jokin asia epäilyttää, tai kuntouttaa keskikroppaa säännöllisesti, mutta tuloksia ei tule, kannattaa käydä asiantuntijalla. Ultraääntä ei kuitenkaan tarvita perustilanteessa asian selvittämiseen ja kuntoutuksen aloittamiseen.

Päätinkin osallistua heidän valmennukseen, joka on alkamassa nyt 15.1. Valmennuksen nimi on Kuntouta keskivartalo -Äitikurssi ja siellä tulen oppimaan juuri itse tunnistamaan erkauman, mitä liikkeitä saan ja voin tehdä, jne. Uskon, että tämän avulla pystyn pikku hiljaa palaamaan takaisin kunnon treenien pariin. Eli tästä alkaa oma kuntoutumiseni! Kuten jo aikaisemmin mainitsin etten halua ottaa palautumisen kanssa mitään riskejä, joten tämän takia haluan osallistua tälle kurssille.

Jos muuten olet samassa tilanteessa, niin vielä kerkeät ilmoittautua mukaan. Tästä pääset lukemaan kurssista lisää. 

*Valmennus saatu blogin kautta. 

Kuva: Nordic Fit Mama

johannavaris

2 vastausta artikkeliin “Raskaudesta Kuntoutuminen Alkaa”

  1. Hyviä vastauksi sait! 🙂
    Mä suosittelisin silti myös uä tutkimusta osaavalla fyssärillä. Must se oli myös tosi mielenkiintoista ja todella perusteellista. Sentit ei välttämättä ole niinkään se juttu vaan jännesauman hauraus/vahvuus vaikuttaa myös. Mulla ultralla tsekattiin myös lantionpohjantoiminta, mikä myös oli tosi hyvä niin tietää mihin keskittyä senkin treenaamisen suhteen.
    Kirjoittelin myös postauksen aiheesta
    outikarita.fitfashion.fi/2018/01/04/vatsalihasten-erkauma-ja-lantionpohjan-toiminta-2-kk-synnytyksesta/

    • Kiitos vinkistä! Pitää köydä tarkistuttamassa. 🙂

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 7
Tykkää jutusta