Varoitus Pikadieteistä!

Tällä kirjoituksella haluan herätellä kaikkia niitä jotka jouluähkyssä päättävät aloittaa jonkun juuri nyt pinnalla olevan ”pikadieetin” heti tammikuussa.

Ennen Fitfarmia olin siis ylipainoinen ja todella huonovointinen nuori nainen, joka ei ollut tyytyväinen ulkonäköönsä eikä varsinkaan tukalaan oloonsa. Silloin minulla ei ollut mitään käsitystä terveellisistä ruokatavoista vaan kuuluin juuri siihen ryhmään joka kokeili aina aika-ajoin pinnalla olevia laihdutuskuureja. Kyllähän niillä aina muutaman kilon sai pois. Joskus jopa 10 kiloa. Mutta aina ne tuli takaisin ja yleensä miltei tuplaten.

Uskon, että olen näillä pikadieeteillä saanut kroppani pahemman kerran sekaisin ja kroppa ei ole vieläkään toipunut niistä ajoista. En tiedä toipuuko koskaan. Tulevaisuus sen näyttää. Kokeilin silloin mm. karppaamista, viiden viikon paastoja jolloin en syönyt viiteen viikkoon kertaakaan kiinteää ruokaa, alle tuhannen kalorin kuureja jolloin harrastin kumminkin liikuntaa 14-18 h viikossa. Kaikkia kokeilin. Mistään ei ollut apua. Ainakaan pysyvästi. Sain elimistöni vaan sekaisin. Iho huononi, kuukautiset jäi pois ja paino vaan pidemmällä aikavälillä nousi.

On todella harmillista, että mahdollisesti olen itse sekoittanut elimistöni pelkästään tietämättömyydelläni. Sillä, että olen palkannut sekunda-valmentajia, jotka luultavimmin ovat saaneet lisessinsä muropaketista ennemminkin kuin oikeasta koulutuksesta. Tuolloin etsin vain edullista valmentajaa ja en ottanut asioista kunnolla selvää vaan tyhmänä luotin kaikkeen mitä silloinen valmentaja sanoi.

Haluan kaikille painottaa, niin nuorille kuin vanhemmillekin, että unohtakaa kaikki iltapäivälehtien dieetit ja älkää aina uskoko sokeasti edes oman liikuntakeskuksen valmentajiinkaan. Käyttäkää tervettä järkeä! Se minulta puuttui. Jos valmentaja sanoo, että tie pysyvään hyvään kuntoon ja terveelliseen elämään alkaa hyvin 5 viikon paastolla, niin hälytyskellon pitäisi soida päässä. Tai vastaavasti jos valmentaja sanoo, että nyt syöt tuhat kaloria päivässä, liikut 14 h viikossa ja jos tuloksia ei tule niin aloita aamujooga. Hmmm. Ei kuulosta ihan hyvältä. Nämä kaikki ovat omakohtaisia kokemuksia.

Kun dieetin tekee ammattitaitoinen valmentaja niin painoa voi pudottaa turvallisesti ja olokin pysyy hyvänä. Kisadieettini teki ammattitaitoinen valmentaja ja koko dieetin ajan söin 5 kertaa päivässä. Kun taas paastolla ollessani ”söin” siis join kolme ateriakorviketta päivässä viiden viikon ajan. Kisadieetti oli lasten leikkiä noihin muihin kokemuksiini verrattuna.

Vaikka näistä dieeteistä on nyt aikaa jo monta vuotta, niin silti niiden vaikutukset ovat osa kehoani päivittäin. Kehoni mm. edelleen kerää nestettä normaalia enemmän  ja varastoi kaiken mitä suuhuni laitan. Onneksi kumminkin kaikki kilpirauhasarvoni ja muutkin arvot ovat erinomaisella tasolla. Kävin heti kisadieetin jälkeen ottamassa kaiken maailman arvot ja lääkäri vaan totesi, ettei mistään voisi uskoa, että olen edes dieetannut, koska kaikki verensokerit, jne oli niin hyvällä tasolla. Tämä on myös merkki siitä, että ruokavalioni oli tehnyt ammattitaitoinen valmentaja.

Jos haluatte laihtua, parantaa kuntoa tai saada lisää lihaksia tai vaikkapa saada vain avaimet terveelliseen elämään, niin suosittelen palkkaamaan oman valmentajan. Valitkaa itselle ammattitaitoinen valmentaja, jonka avulla voitte rakentaa sellaisen elämäntavan mikä tukee tavoitteitanne ja alleviivaan sanan elämäntavan. Ei siis kuuria, dieettiä tai mitään väliaikaista vaan tehkää elämäänne pysyviä muutoksia. Näin voitte säästyä samoilta tai jopa pahemmilta ongelmilta kuin minä.

Kammoankin nykyisin sanaa dieetti. Siitä ei ole kenellekään mitään apua. Tie pysyvään hyvään oloon tapahtuu elämäntapa muutoksilla eikä viiden viikon dieeteillä. Toki jotkut dieetit voivat olla sysäys terveellisiin elämäntapoihin ja niillä dieteillä opetellaan syömään oikein ja säännöllisesti. Sellaisia diettejä minäkin voin suositella. 🙂 Itsehän aloitin Fitfarmin Superdieetillä josta jatkoin vuosivalmennukseen ja samalla tiellä olen edelleen. Siitä on yli 2,5 vuotta ja yli 20 kiloa.

Joten unohtakaa dieetit ja opetelkaa tekemään oikeita valintoja arkielämässä. Liikkukaa ja syökää säännöllisesti. Älkää pelätkö hiilareita. Älkää pelätkö proteiineja. Älkää pelätkö hyviä rasvoja. Normaalissa ja terveellisessä ruokavaliossa on näitä kaikkia. Ja näitä kaikkia syömällä voi myös pudottaa painoa, kasvattaa lihasta tai vaan elää normaalia terveellistä elämää.

 

diet-398613_640

Kuva: Pixabay

 Näyttökuva 2014-12-21 kello 22.36.19

Tää tyttö oli just laihduttanut 10 kg paastolla. Kaikki tuli miltei tuplaten takaisin samassa ajassa.

IMG_3694

20141018-Johanna Varis-128-Edit Tää tyttö syö ja liikkuu säännöllisesti. Ei näe nälkää ja syö hiilareita, proteiinia ja hyviä rasvoja joka ikisessä päivän ateriassa. Kuva: Vesa Marjanen, Meikki&Hiukset: Pia Rasmussen

kuva 11

salad-374173_640 Myös terveellinen ruoka voi olla hyvää. 🙂 Kuva: Pixabay   

 

johannavaris

21 vastausta artikkeliin “Varoitus Pikadieteistä!”

  1. En ole koskaan ollut ylipainoinen mutta tiedän miten kroppa saadaa kyllä sekaisin. Teininä laihdutin itseni noin 40 kiloiseksi ja pahimmillaan söin päivässä omenan, kyllä yhden omenan ja kävelin tuntikausia enkä silti enää laihtunut. Meni vuosia saada kroppa takaisin järjestykseen. Nyt syön 3000 kcal päivässä ja treenaan kovaa.
    Jos laihduttaminen olisi niin helppoa ja toimivaa kaikenmaailman ihme dieeteillä sun muilla kikkakolmosilla niin kaikki maailman ihmiset olisin hyvässä kunnossa joten pikatietä onneen ei ole, on vain pysyvät muutokset elämäntavoissa.
    http://susirajanfitnessmimmi.blogspot.fi/
    -mari-

    • Hei Mari,

      Kiitos että jaoit kokemuksesi! Kuulostaa todella hurjalta että olet painanut vain 40 kg. Huh. Olen ihan samaa mieltä kanssasi. Laihduttaminen ei missään nimessä ole helppoa ja siksi olisikin hyvä, että siinä olisi ammattitaitoinen valmentaja auttamassa. 🙂

      Ihanaa joulua!

      Yt,
      Johanna

    • Hei,

      Kiitos kommentistasi. Mielenkiintoinen tutkimus. 🙂 Juuh ei tällä kirjoituksella ollutkaan tarkoitus saarnata jojoilusta. Itsekkin edelleen jojoilen painon kanssa; kisakunto versus offkunto. Ideana tällä kirjoituksella olikin herätellä siihen ettei dieteillä saa pitkäaikaisia tuloksia. Eihän kukaan peruslaihduttaja halua ekana tiputtaa painoa ja sitten taas nostaa sen takaisin ylös ja laihduttaa taas. (Fitness kisaajat on asia erikseen). Mutta varmasti laihduttajat toivovat että ne menetetyt kilot myös pysyisivät poissa. Niukat paastot myös ovat huonoksi hormonitoiminalle ja jos haluaa niitä pysyviä muutoksia niin siihen ei paastot yms. pitkällä tähtäimellä auta. 🙂

      Yt,
      Johanna

  2. Kuulostaa niin tutulta. Vedin pussikeittoja ja laihduin. Sen jälkeen en olekkaan ollut vuosiin normaalipainoinen.
    Kysyin työterveyslääkäriltä, voiko ko. tavasta laihduttaa olla haittaa. Vastaus oli erittäin epävarma. ” Ei kai siitä haittaakaan ole.”
    Plääh. Mikä meidän maan ammattilaisia vaivaa?
    Kiitos hyvästä kirjoituksesta!
    Yritän itse kasvaa ulos diettiajattelusta ja tarvon matkaani hitaasti mutta varmasti.
    Jään mielenkiinnolla seuraamaan blogiasi.

    • Kiitos kommentistasi! Kyllä juurikin näin. Pitää olla todella tarkka kehen luottaa jne. Se on hieno kuulla että pyrit pois dietti-ajattelusta. Itsellä se vei aikaa mutta oli sen arvoista!

      Kiva kuulla että jäät seurailemaan. 🙂

      Tsemppiä treeneihin. 🙂

      Yt,
      Johanna

  3. Kun puhuit tuosta omasta valmentajasta niin tiivistit hyvin mun ajatukset, mut mulla on vaan semmonen ongelma, ettei opiskelijana ole siihen varaa kun kaikki pt:t yleensä maksaa 🙁 tarvisin sitä tukemaan ja motivoimaan. On mulla onneksi ystävät ja läheiset mut ammattilaisen tuki olis kyllä enemmän ku tervetullutta.

    • Eikä mulla onneksi mitenkään mahdoton projekti oo 🙂

    • Moikka,

      kiva kun kommentoit. Juuh näinhän se on, että aina ei ole varaa valmentajaan mutta silloin pitää juurikin terveellä järjellä vain tehdä asioita. 🙂 Hienoa, että ystäväsi ja perhe ovat tukemassa matkaasi! 🙂

  4. Hei! Oon itse n. 15 kg ylipainoinen pituuteeni nähden. Hommasin pt:n viime syksynä ja hyvä Pt onkin. Lihasta on alkanut tulemaan, rasva ei vaan lähde palamaan vaikka kroppa kuitenkin huomattavasti muuttuu. Kauan sulla kesti treenata itses ”hoikaks” ja siitä sitten nykyiseen kuntoon?

    • Hienoa, että oot saanut aloitettua tuon projektin ja mahtavaa että oot saanut jo lihasta! Kyllä mulla tuossa projektissa meni yli 3 vuotta. 🙂 Hiitaasti hyvää tulee. 🙂 Ja koko loppu elämä on aikaa eli turha on kiirehtiä ja hosua. 🙂 Tsemppiä!

  5. Hei! Olen ylipainonkanssa ongelmissa oleva nuori nainen, sain omalla kiskurin voimalla yli10kg jotka tulivat takasin yli tuplana ja taas pamppaillaan ylipainonkanssa joka on nyt jo reiluvuoden tässä ymäpärillä ollut vain lisääntymällä….. sun tekstistä sain puhtia etsiä ohjaajaa itselle! Et itse haluaisi vinkkejä antaa?

    • Hei, kuulostaa tutulta. 🙂 Itse aloitin ja olen edelleen Fitfarmilla. Sieltä voi palkata oman pt:n tai sitten osallistua esim. netti-valmennuksiin. Siellä itse aloitin superdietillä jonka jälkeen palkkasin vielä pt:n. 🙂 Todella tyytyväinen ole ollut!

    • Fitfarmista olen sitä mieltä, että varmasti osaavaa porukkaa, mutta ylihinnoiteltua (nimi maksaa)… Yhtä hyvää saa halvemmallakin. Ehkä tärkeintä omasta mielestä PT:tä etsiessä on kysyä PT:n koulutus. Onko se jokin neverhööd viikonloppukurssi tai jonkun salin ”itse kouluttama”, vai onko hänellä esim. FAF:in koulutus? Myös jokin alaan selkeästi liittyvä ammattikorkea/yliopistokoulutus lupaa hyvää, esim. liikunnanohjaajat (amk) voivat suuntautua valmennukseen ja sillä koulutuksella he todennäköisesti jo jotain osaavat, liikunta-alan maisterista puhumattakaan. 🙂

      Ruokavalion ja treeniohjelman pystyy saamaan osaavalta PT:ltä noin 250e hintaan. (vrt. Fitfarm 350e)

    • Moikka,

      Kiitos kommentista. Juuh varmasti löytyy muitakin osaavia valmentajia kuin Fitfarmin valmentajat. Se on selvä. 🙂 Itse vaan voin suositella heitä, koska minun valmennus on sujunut hyvin siellä ja muut aikaisemmat valmennussuhteet ennen Fitfarmia eivät valitettavatsi onnistuneet. 🙂

      Yt,
      ’Johanna

  6. Ihanaa kiitos! Tätä mä oon kaivannut kovasti! Oon alkanut työstää elämäntaparemonttia viimeaikoina, lopettanut tupakanpolton, vähentänyt alkoholia alkanut harrastamaan liikuntaa, kaikki pienissä erissä, mutta vaikka tupakkaan olin koukussa on terveelliseen ruokavalioon siirtyminen ollut kaikkein vaikeinta. Ei sen takia, että tekisi kokoajan mieli mennä napostelemaan vaan sen takia, että en tiedä mitä pitäisi tehdä. Kaikkialta tuputetaan kaikenlaisia diettejä, milloin ei saa syödä hiilareita, milloin rasvaa, milloin mitäkin ja täytyy myöntää että olen täysin pyörällä päästäni enkä todellakaan tiedä mitä tehdä, kun kaikki näiden diettien puolestapuhujat ovat sitä mieltä, että heidän vaihtoehto on se oikea, tehokkain ja terveellisin. Sun kirjoitus oli kaikista avuliain ja ihmisläheisin ja anto suunnan mihin tästä sitten lähteä. Varsinkin kun oma ulkonäkö on tällä hetkellä samaa luokkaa kuin noissa sinun ”ennen” kuvissa. Joten jos sinä onnistuit omilla ohjeillasi, niin miksi en minäkin? Kiitos siis tästä!

    • Moikka,

      Hienoa että oot saanut tehtyä elämämtapamuutoksen ja saanut jätettyä tupakanpoltonkin! Itse aloitin Fitfarmin superdietillä josta sain ruokavalion ja treeniohjelman ja sen jälkeen otin oman pt:n. 🙂 Eli ilman ohjeita en olisi pystynyt tähän. Mutta jos sinulla ei ole varaa omaan pt:hen niin kannattaa ostaa Fitfarmin nettivalmennus koska ne ovat kyllä todella edullisia. 🙂

  7. Ja sekin on niin yksilöllistä mikä ruokavalio sopii. Fitfarmilla olleena (aika moni on varmaan ollut) ruokavalio näyttäisi ikävä kyllä olevan aikalailla samasta puusta veistetty (puhutaan siis yksilövalmennuksesta eikä nettivalmennuksesta), joten ei sekään kyllä voi jokaisella toimia. Eipä tuo muutenkaan sopinut, joten olen sitten sen valmennuksen kautta/jälkeen omaa kehoa kuunnellen päässyt kantapään kautta selville mikä on kropalleni hyvää ja mikä huonoa ja se ei olekaan helppoa se kun miettii miten paljon kaikkea erilaista ruoka-ainetta päivän mittaan tulee syötyä. Päivässä kahdessa ei mitään selviä, joten ruokavalion salapoliisityö saattaa olla pitkällistä puuhaa ja joillekin se mysteeri ei selviä koskaan. Mulle tuli todella pahoja oireita ja kiputiloja ja kyllä niidenkin syy sieltä selvisi kun tarpeeksi kauan jättää yhden aineen kerrallaan pois ja ottaa takaisin ruokavalioon. Ihminenhän muuttuu ja yliherkkyyksiä voi tulla koska vain, moni kait luulee, että kun ei ole koskaan ollut vaivoja jostain niin niitä ei ikään kuin voi tulla (näissä blogeissa ehkä valveutuneempaa väkeä), mäkin jouduin myöntymään, että 35 vuotta sain tiettyjä ruokia vedellä ja nyt jostain kumman syystä aiheuttavat esim. vahvaa limaneritystä (ei voi treenata kunnolla) ja niveloireita (ei pääse kivutta esim. portaita ylös). Oireet lakkaa lähes kuin seinään kun lopetan näitä aiheuttavat ruoka-aineet. Sikäli hankalaa oli alussa, koska olivat ”herkkuruokia” ja osa lähes jokaisen ruokavaliota, mutta kaikkeen tottuu ja ennen kaikkea sellaista elämää ei sitten lopulta halua, että kivut yms. haittaa elämää. SAma, että allergiset nuhat on vähentyneet nyt 90% mutta jännityksellä toki kevättä odotan (koivu), mutta muistan vanhoista ruokakokeiluista, että silloin ei tarvittu nenäsumutetta ollenkaan 😀

  8. Eksyin Facebookista blogiisi. Tämän postauksen perusteella jään todellakin seuraamaan, postauksesi ajatusmaailma on lähellä omaani. Tervejärkisiä fitnessblogeja on mukava jäädä seurailemaan.
    Lykkyä tykö urheiluillesi! 🙂

    • Moikka,

      Kiitos kommentista! Kiva kuulla että jäät seurailemaan! 🙂 Kiitos paljon!

      – Johanna

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 
Tykkää jutusta